Monday, May 26, 2008

what a weekend

what a weekend that i had...its all started with the postponement of our steering committee meeting to 6pm on friday...ye! aku ada meeting pukul 6 pada hari jumaat..bara je hati...rosak semua plan for my travelling balik kampung...ye, aku nak balik kampung sebab my relatives buat kenduri kawin...ada 2 weddings sebenarnya..one, dekat rumah je, about 10mins drive...the other one, kat pahang sana (yg aku tak pernah terpikir nak tanya where exactly)
meeting abis dah dekat kul 9..gedebuk gedebak itu ini, kluar dr ofis dah 9 lebih..balik kemas2..memandi tunggu my bro yang lambat sampai lagi, end up gerak pukul 11 gak...adeh, 3 hours aku drive...pukul 2 baru sampai rumah my parents...aku yg mengantuk dah, terus angkat my boys and tidor...but at 6am, mak aku dah kejut...
mak : bangun lah..kita nak pergi dah ni
aku yg mamai terus cakap : hah? takkan nak pegi rumah mak ngah pagi2 buta ni..kan dekat je tu
mak : tak lah..kita nak pegi rumah pak long rasid
aku : hah? mak ni biar betul..tak cakap pun nak pegi sana...kat mana?
mak : entah, ayah cakap lepas dari jerantut sana
aku : alaaaa mak ni...akak penat lah
mak : bangun je lah..budak2 mak siapkan
aku : ye lah (dengan berat hati tinggalkan katil) :(
as semua org sesiap, aku sempat gak lagi lelapkan mata...last2 pukul 7 baru keluar dr rumah..dan aku terus heading to the passenger seat..dengan muka selamba aku cakap kat ayah "ayah drive, akak tak larat ni, kang langgar tiang"
ayah : iyer lah
stop sarapan kat area serting...then ayah continue drive...aku duk lelapkan mata je..tapi dengar lah dia duk cakap ngan mak..haa dah sampai kemayan..dah sampai triang..dah sampai bera..macam2 tempat lah yang disebut... sampai temerloh aku tak bleh tahan dah..coz its almost 11.00 and kita tak sesampai destination lagi...aku mcm biasa lah..if dengan baju kurung duk dlm kereta lelama memang aku cepat rimas...aku pun bukak mata and buat pertanyaan sengal
aku : kat mana ni ayah?
ayah : baru sampai temerloh
aku : apesal lama sangat baru nak sampai ni? jauh lagi ke? pukul berapa nak sampai?
ayah : hishhh sabar la...ayah pun tak pernah sampai lagi rumah pak long ni (dia baru pindah situ after pencen)
aku : abis tu, tak nak telefon dulu ke
ayah : karang sampai jerantut kita telefon lah
aku terus diam...tengok belakang, mak aku tidur lagi ngan my boys...sambil2 tu tengok scenery sepanjang journey...sungai besar..greens (lots of it)...jalan mcm naik kuda...lubang sana..tampal sini (byk betul aku komplen)...nyesal pulak tak bawak balik kamera..tak boleh amik gambar the nice sceneries
dalam kul 12 gitu sampai jerantut...agak besar gak lah bandar ni...berenti beli air n keropok coz the boys dah bising naper tak sampai2 lagi.
aku pun diarahkan oleh big boss utk call tuan rumah tu...dah la pak long ni bercakap slang pahang..aku yg mendengar ni pun pang pang alang gak...lain yg dia cakap lain yg aku dengar...
he asked me to find simpang yg ada signboard "sungai chan"..pusing2 tak gak jumpa..finally berenti tanya...rupanya "sungai jan"...huhu..sampai esok pun tak jumpa carik sungai chan...then carik simpang bukit embun pulak..adoilahh its batu embun sebenarnya...then simpang kerambit...then baru jumpa simpang mela...ya! tempat yang kita nak pegi ni ialah MELA...dah dekat ngan jeti taman negara...sungguh jauh ke dalam..handphone reception pun tak de...si danish siap buat expression as if hes on a roller coster...dengan sound effect nya sekali...memang siap naik bukit turun bukit
sampai, makan2 then my parents borak2 dengan sedara mara yg ada dalam sejam kita pun gerak nak balik...ingatkan terus balik tapi mak cakap nak singgah rumah adik dia pulak kat mentakab..singgah rumah my aunt...mandi, makan, lelap kejap...sekali nak balik ayah cakap "akak drive pulak ye"...aduhhhhh...nak tak nak capai la kunci kereta...i drove for about an hour, tiba2 ternampak signboard "kampung buntut pulau"...dalam hati..hah sudah, jangan si daniel nampak signbord ni pulak..payah nak explain karang...tak sampai few second dia pun berbunyi "mummy, kenapa nama kampung tu macam tu"...mak dengan ayah aku gelak serentak...hah! jawab la mak ayah oiiii :))
dah more than 4 hours drive, kita pun sampai rumah dlm lebih kurang pukul 11 malam...aku terus angkat the boys to their tilam..masa kemas kereta tgk kat meter yang aku set sebelum gerak dari my house on friday nite tu..hah? its more than 700km aku dah travel dlm 24 hours ni...basuh2 muka...terus tidor
beberapa perkara yang dipelajari :
1. pahang itu sangat besar ok!
2. banyak nama tempat pelik2 dlm negeri pahang yang dijumpai
3. pahang masih full of greeneries
4. i hate pahang road (sori orang pahang)
5. lain kali siasat awal2 mana mak dan ayah nak heret aku pegi...jgn last minute baru tau
dah..mau tidor..mengantuk...karang nak bangun pegi keje

1 comment:

Anonymous said...

Eh sis? Last2 pi tak kenduri kawin eh? Hehe. :D