Monday, November 3, 2008

ini salah satu skill 'the art of parenting' yang aku rasa aku cipta sendiri, tapi kemudiannya macam aku ada rasa was-was boleh pakai ke tidak

aku mahu anak2 aku dikatakan sebagai anak-anak yang berbudi bahasa, dalam erti kata lain sopan sikit lah. ye! mereka tidak boleh keluarkan perkataan2 seperti BODOH, BABI, SIAL dan lain-lain yang sewaktu dengannya. nak bahasakan diri pun tidak boleh berAKU dan berENGKAU. hinggakan aku mengajar mereka menggunakan perkataan lain untuk benda2 basic. contohnya bontot = bum bum, kencing = wee wee, buang air besar = poo poo, anu mereka = bebird etc. haihhhh. mak aku pun komplen kadang kala bila mereka mengajar dia semula tentang perkataan2 ini. "pening aku ni kak oi dibuat dek anak2 kamu" katanya. hahahaha, aku gelak saja.

TAPI,

aku sudah terlupa yang aku tidak mengajar perkataan lain untuk KENTUT.

aku sudah dikejutkan dengan satu pernyataan bahawa dia boleh cipta sendiri perkataan sopan bagi KENTUT itu :))

dia - mummy ni, kalau bum bum tu nak SENDAWA pergi lah tempat lain!
aku - hahahahaha

30 comments:

alif-mikail said...

memang bijak!

Ojie said...

ank sis memang cerdik sgt la sis..ish bebudak skrg mmg advance betul la..

kalo ank ojie pn ojie ingt nak ajar depa sopan santun n budi bahasa..

Kikuri-hime said...

Kalu dlm term bahasa, ni name dia teknik euphemism. Bersopan santun anak you...

Ayu Hasman said...

huahuahuahuahua...tu ah..terlalu bijak...

182 said...

aku lebih suka kalau kentut tu di panggil bersin..
hehe..

yoshz said...

err..bum bum saya nak muntah.

Anonymous said...

kadang-kadang kalau kita restrict kan sangat pun tak elok jugak kan? kalau budak-budak ni dengar bahasa-bahasa yg kurang sopan tu, for sure one day diaorang guna jugak.

Rembo said...

ala..kentut pun ok apa. mana masuk kategori mencarut pun. kan? kan?

rasa mcm nk culik je bebudak tu!

tasekM said...

aku ajor yg betul je... ha ha ha.





.

dzul said...

hahaha, yoshz dia tak cakap mcm tu. dia ckp, bumbum saya nk poo poo

ijan said...

haha... nnt kalo bile2 aku nk guna la pekataan2 ko tu dlm belog aku...

.farah. said...

haha bebudak ni mmg comel n bijak la..meh kiss pp untie farah meh..hee

laki cikgu kimia said...

mami oi.. dah sendawa p sabun ye.

Aku said...

Kiut la bontot panggil bum bum. hehehehe.

Siot ko Yoshz, gelak guling-guling aku jadinya.

poyotito said...

sopan sungguh wehhh
hahha

l.i.f.e said...

aliff - hehehe..alhamdulillah

ojie - kalau ajar pun kena jugak beritau perkataan yg sebenar. cuma tak galakkan sebut je :D

kikuri - hehehe...mencuba je. harapnya menjadi

ayu - alhamdulillah. tapi tu pun dpt no 19, tak tau mak budak yg dapat no 1 tu ajar camne pulak. heh! :))

182 - hahaha...itu bervelocity tinggi tu. tak terbayang weih!

yoshz - tak lah. dia akan kata bum2 mau poo2. kiut tak? :))

shahril - i tried my best. hopefully, diorang hanya akan gunakan the real words when its time je. kecik2 ni, biarlah sopan dulu

rambo - tu lah pasal aku tak ajar other words for kentut as its not something crude...cam biasa ckp je kentut...kan

tasek - aku ajar gak. tapi kasi warning jgn cakap in public je lah :P

dzul - yeah! kamu pandai! bijak! minum susu enfagrow ye? :P

sultan - hahaha...mampos! :))

farah - hehehe...kiss yg akan purposely tinggalkan air liur mereka pandai lah

crithink - haihh! tak terbayang aku asal sendawa je nak pi basuh. tiris bum2 nanti oiii

nim - u jangan, ada byk lagi words lain. biarlah diorang je yg tau :P

poyo - hahaha...memang mahu diorang jadi sopan sentiasa.

@tune® said...

haish...abeh sopan da kak...

Rajuna said...

kentut?
bum-bum mau fireblazing ma!

oyett said...

bum bum sendawa...prroottt....alhamdulillah.....=)

Ayu Hasman said...

dpt no banyak sbb nak jwb exam byk sgt idea...pilihan jawapan ade 4..tp dorang rase sume x betul.bwhahahahahaha

Rahimin Idris said...

laaa, tak kan kentut pun nak tukar? aku cakap dengan parent aku pun 'aku' je. 'aku' nampak lebih bersemangat dan garang dari 'saya'.

baca sajak 'aku' chairil anwar. cuba tukar jadi 'saya'. tak bes.

dalam doa dengan tuhan pun kita guna 'aku' kan?

Hajime said...

ade nageen masuk bum bum saye...

WorkingMama said...

nak jadik besan, buleh?
;p

kecik said...

pergkh.,ince rahimin nye komen..btol..

tapi kat umah pon ibu xbagi guna aku ngkau ngan adik bradik.masalahnya,ayah bahasakan diri dia aku.ape kes

l.i.f.e said...

atune - hehehe..supan sgt

bang juna - hoh! ingat katun jepun ke? berhalaju tinggi?

oyett - hahaha...bijak!

ayu - elok sgt lah teori kamu tu

min - tak mo ah budak kecik cakap aku. nampak tak sopan. org besar / org tua lain lah

k.e.r.i. said...

gila genius anak akak ni.
think out of da box betul.

l.i.f.e said...

keri - haihhh...budak2 sekarang ramai sgt yg advance dah

mrblind said...

kah kah..sendawa ikut bum bum..

Princess Fiona said...

hahahahah... giler comel! innocent je bunyiknya

fadzil hafiz said...

sopan sungguh la anak lu!!ni yg gua terasa nak kawen...