Tuesday, April 29, 2008

the so called "art of parenting" skills

haihhhhh..penat sikit hari...sangat bz...terkejar-kejar ke sana ke mari...
entry ni sepatutnya nak letak anak oh anak coz it also involves my sons...tapi better put the above title...macam lebih sesuai gitu...hehehe...zaman kita sekarang ni, terlalu banyak articles, journals and publications on how to hanlde our children...mana tentang their foods, their behaviour, their intelligent quotient (IQ) etc etc...tapi bagi aku lah...cara mak bapak kita dedulu gak yang paling best....why did i say so? hhhmm, here's my story
we did some groceries shopping last nite...biasa lah..mana lagi kalu tidak itu french hypermarket yg org melayu sebut "carefour"...haihhh ni nak citer about how to handle kids bila dah masuk kat dlm supermarket yg luas tu...sesejak dua menjak ni, tempat ni introduced bakul plastik yg boleh diheret tu...aduh...pening seyh kepala tgk budak-budak berlari ke sana ke mari sambil tarik mende tu...tak terkecuali my sons...so, ibu bapa yg ada anak2 yg dah boleh berjalan dan berlari, apa kata anda? ok ke tak bakul ni? to me, macam menyusahkan...terjerit-jerit carik sorang kat section ni...sorang kat section lain...tau-tau bakul dia dah penuh dengan entah apa-apa barang...
aku : abanggggg...jangan la pegi sana..ikut mummy boleh tak (sambil push the steel trolley tu)
abang : alaaa..kejap je..tak jauh (then dia muncul dgn gula sekilo)
aku : adikkkkk...sini lahhhh (sebab dia pun pegi section lain)
adik : danish nampak mummy la (then dia dtg kat aku dgn ubat gigi kanak-kanak perisa oren)
aku : sini lahhhhhhhhhhhh...(sambil pilih barang-barang masuk dlm troli)
notes* baca yang aku punya ayat-ayat dengan nada jeritan ok! hehehehe
sambil aku pilih2 barang tu berdekatan dengan aku ada sorang daddy n 2 girls dlm troli...aku rasa dia penyabar sangat sebab dia suruh anak2 dia duk dendiam dengan cara yang cukup sopan...tapi 2 girls tu (i think they are twin sebab muka n saiz sama) tetap jugak tak reti duk diam...antara ayat-ayat yang guy tu cakap sepanjang kitorang dedekat time pilih barang tu :
1. duduk sayang
2. anak papa duduk elok-elok boleh tak
3. can u girls pls sit still in the trolley (dah masuk versi english), papa nak pilih barang...hahahaha
jangan tanya aku mana wife dia, sebab aku tak nampak pompuan dedekat ngan dia
then, kita pun go to different section dah since aku nak pi naik tingkat atas
sehinggalah aku dah hampir beli semua barang, aku turun tingkat bawah balik, then beratur nak pegi bayar (easier coz validate parking kat floor tu)
tengok kat lane sebelah, that guy dengan 2 girls tu tadi...and dah ada sorang pompuan yg aku assumed his wife pun beratur sekali...and the girls tetap tak duk diam dlm troli tu...sambil gaduh2...kekejap berdiri kekejap duduk
suddenly...
that guy : heyyy..duduk diam-diam boleh tak? sekali papa lempang karang nak? duduk!
the girls : muka terperanjat..tunduk muka dan terus duduk
abang : muka terperanjat jugak, then dia cakap "garang nya uncle tu mummy"
adik : datang near to me and terus beratur properly sambil peluk kaki aku
btw, that guy bukan jerit k! dia tempik...hahahaha
so, aku nak tanya korang, betul tak aku cakap cara mak bapak kita dedulu kira ok utk didik anak-anak...tak perlu segala jenis article n journal tu semua...correct?
dan, entry ini membuat aku teringat jelingan tajam, ketam batu, libasan talipinggang dll baik dari ayah atau mak aku..erkkk

No comments: