Monday, October 13, 2008

imaginasi yang melampau kah atau kreativiti yang tiada sempadan

jam dah menunjukkan pukul 12.30. malam bukan tengahari ok. mat hensem kecik duduk di atas lantai sambil menggelek plastesin dia yang berwarna coklat gelap. dipotong kecil2. dan dibuatkan bulat kecil setiap satu potongan. hasilnya seperti gambar ini lah.



dia bertanya aku begini.

dia - mummy, cuba teka baby buat apa ni?
aku - hhmmm...coklat ke? (berdasarkan kepada bentuk dan warna bendalah tu lah)
dia - bukan. salah. cuba teka lagi
aku - taik kambing eh? mcm kat rumah nek yang tu? *sambil aku gelak*
dia - bukan lah! main2 lah budak mummy ni *dia memang akan kata aku budak mummy kalau aku cuba main2kan perasaan dia...hehehe*
aku - entah lah. malas mummy nak pikir. dah ngantuk lagi pun ni
dia - alaaa...pemalas la mummy ni *eh eh, berani betul*
aku - ye lah, ye lah, mummy kalah. ok! apa benda nya tu?
dia - xxxxxxxx *sambil dia memberi jawapan*
aku - *terkedu dan berkata, apakah? jauh panggang dari api!*

aku terus angkat & dukung dia untuk masuk tidur. letak dia di tilam kemudian cari phone utk snap gambar hasil kerja tangan beliau.

sekarang, cuba kamu semua teka apakah yang dibuatnya tu?

*p/s - by the way, jawapan yang dia beri agak panjang sedikit lah. i'll reveal the answer tonite.

and the answer is - fishball dalam yong tau foo untuk mummy yang selalu beli kat pasar malam tu. tak kan terpikir nya lah!

24 comments:

Kikuri-hime said...

Constellation, ke? Hehehehe.... Walau apa pun jwpn nye.. mesti creative kan. Like I said b4, kids say the cutest thing!

Ojie said...

hahaha mula2 gua pn ingat taik kambing..slh rupanya..
tp gua ada pikir 1 mende lg..cuma xsanggup je nak kata apa..hahaha

k.e.r.i. said...

taik idung mummy dia..
hak!

Hajime said...

wah!
en. tahi!

dzul said...

bagi la clue sikit....

Jack a.k.a adDam said...

Yg nih daddy... yg nih mummy...
yg nih Danish... yg nih adikk....
yg nih isteri danish... yg nih anak² danish....

l.i.f.e said...

chegu princess - haihhh..constellation terlalu advance tu :))

ojie - hahaha...sis tau tu mesti nak kata the "toilet thingy" tu kan

keri - hahaha...salah...dia tau kalau taik hidung tak sebesar itu

hajime - hahaha gros! bukan...cuba lagi

dzul - ok, cluenya makanan juga

jack - hahaha..danish is the adik...tak lah...kalau gitu, i should take extra precaution kut, kecik2 dah pandai pikir 'berfamily'

kecik said...

xdpt pk.ape itu?

dzul said...

heh..

jamu..

Anonymous said...

Kuih raya ke sis? :D

poyotito said...

makanan ye?
coco crunch mungkin?

ke menda?

l.i.f.e said...

kecik - hahaha...jap lagi dapat tau lah

dzul - mana dtg jamu tu? :))

popo - tidak sama sekali

poyotito's - juga bukan...hehehe...pening ke memikir? :D

FarhanaLicious said...

apa jawapan nye nih? ah. x saba lagi nak tunggu. da mengigil. aha.

Don Balon said...

Bila dah dapat jawapan yang aok bagi tiba-tiba plastisin tu memanc nampak macam fishball.. hehe

.farah. said...

hahaah gile sweet btol budak ni..bijak..bijak..kie menom dulooo.... hee :)
pasni tah hape2 lagi la die bikin kak..yg jadik mangsa lu la..kene teka mcm2..haha

Ayu Hasman said...

hahahaha kan wa da kate...dak2 zaman skang makin pandai!!!

Princess Fiona said...

Hahahahhaha... serius tk terpikir jwpn camtu..

apakah smua kanak2 begii? harus bersedia dr skarang before my kids dh pandai imagine mcm2..

Ur guidance pls.. hehe

Rahimin Idris said...

biji epal ke? haha

l.i.f.e said...

farhana - haaa tu dah bagi jawapan..terpikir tak?

don - hahaha dah kendian baru terpikir eh?

farah - haihhh udah mcm2 pun dia bikin. antaranya, made sort of a siren on his hotwheels car = kereta polis chasing bad guys, made a crescent & start kat atas tabung dia yg bentuk mcm rumah = MASJID!, ball kecik+ball besar+ 2 sticks = orang...duk nanti je apa lagi yg nak tiba...hehehe

ayu - zaman lu nanti tak tau lah mcm mana advance nya budak2

fiona - hehehe...kalau kasik guides pun rasanya each kid is unique...my boys dua2 tak sama perangai...kena hadapi dengan TENANG je lah :))

min - kamu ni memang saja je tau...dah kasi jawapan tu lagi nak beri gak jawapan lain...ppfftt

tasekM said...

ha ha. kalau aku pun aku akan jawab taik kambing... he he.

fadzil hafiz said...

mmg jauh panggang dari api!!hahaha...

tp still kreatif...

alif-mikail said...

fishball!

pergh terer betui koi ..

(Sambil gelak2 makan fishball)

WorkingMama said...

fishball?
hahaha!!
tinggi imaginasi dia
agak dia nak cari plastesin putih
tapi takde

Rhona Rozlan said...

fishball?

takkan coklat kot dik.

hehe. comelnya. anak berapa tahun dah?