Monday, October 6, 2008

siapa2 dapat beri aku bantuan jawapan persoalan ini disertakan dengan penerangan teorinya sekali, aku AMAT hargai

hari ini, aku pulang rumah dari pejabat agak lambat. si abang sudah merengek di telefon mengatakan dia lapar. isks, aku sudah sayu. cepat2 kemas balik.

sampai di rumah, aku keluar dengan mereka. to mcdonalds. as per their request. had their meals, kami pulang.

dalam perjalanan pulang, aku ditanya dengan satu soalan. begini.

adik - mummy, kenapa ye ibu pejabat polis tu dia cakap IBU pejabat? bukan AYAH pejabat ke BAPA pejabat?

aku - terdiam dan berkira-kira apakah jawapan paling make sense yang boleh diberikan

tiba - tiba,

abang - abang tau! mungkin sebab IBU tu cantik. kalau ayah ke bapa ke dia tak cantik. betul tak mummy?

aku - lebih terdiam dan terkedu. apa nak jawab ni???

mereka berdua juga diam. seperti tau aku sedang berfikir. teruskan memandu pulang.

memasuki plaza tol berhampiran rumah si adik bersuara.

adik - mmmyy, jangan lupa tau

aku - apa dia lagi ni

adik - jangan lupa bagi jawapan tau. kenapa orang panggil IBU pejabat polis?

abang menyampuk - ah'ah mummy, jangan buat2 lupa tau!

aku - iyer lah *dengan perlahan*

AKU PERLU BANTUAN NI. TOLONG

32 comments:

Jack a.k.a adDam said...

Enko jawab jek.. sebab tubuh ibu selalunye lebih 'besar' dari bapak.
Ibu pejabat 'mengandungi' banyak deparment...

Ibu golongan yang mulia, cekal dan tabah.. menghadapi karenah 'anak²'

Ah! Aku pon dah mule pening! Tanye orang lain! Next!

poyotito said...

lu kabor je kan syurga tu terletak bawah tapak kaki ibu..

amacam?

Anonymous said...

Kita pun sebut mother earth, mother nature kan? Weird if say father earth, father nature. Sis ckp jek surah nabi, bila sahabat tanya nabi siapa yg harus kita hormati, nabi bersabda ibu, bila ditanya lagi siapa lepas tu, nabi sabda ibu lagi, dan selepas jawapan ketiga yg masih ibu, barulah ayah. (nota. bukan nak persendakan agama nih tau. Harap maklum)

Hajime said...

kerane...
matahari menyinari ape yg disayangi!
ibu pun macam....
matahari!

Ojie said...

maybe kan sis sbb IBU tuh tanggungjawab dia besar..tenguk je la dlm rumahtangga..mcm2 bende yg IBU kena settlekan..hohoho..gua cuba jaya je nih..

tp gua sokong gak ngn jawapan abang..sbb IBU tuh cantik..hehehe

Kikuri-hime said...

Sebab IBU PEJABAT kan dalam dia ada org. Macam perut IBU gak... bole 'isi' baby....

.farah. said...

haha habis la lu kak..pikir smpai boring..

Rahimin Idris said...

ibu itu kata keutamaan. ibu roti, ibu kunci, ibu duit dll. sebelum perkataan bapa, ibu diletak di hadapan dulu - ibubapa.
ini berpandukan hadis nabi yg menyebut utamakan ibu terlebih dahulu sebanyak 3x dulu, baru bapa.

jangan lupa, ibu ayam, ibu tumpang, ibu keladi dll. hahaha

aku rasa macam tu la kot. haha

k.e.r.i. said...

suh anak2 dengar lagu nasyid 'who next? your mother' ulang 3 kali pastu 'and then your father'
tak ingat tajuk dia ape...

ijan said...

sbb slalunye ape2 benda pun musti dtg dr ibu. dia yg lahirkan....

agaknye cam tu la...

fadzil hafiz said...

sebab ibu boleh beranak....

so same goes to ibu pejabat...yg ade banyak cawangan...kire mcm anak la jugak...

amacam boleh?

yoshz said...

Itulah pejabat yg tolong beranakkan pejabat2 lain.

WorkingMama said...

adus..
pening nak jawab...

tasekM said...

ai suka jawapan min.. :)

Aku said...

Hahahaha Shila,

Terkena ek? Budak budak macam tu la, banyak soalan yang tak terjangkau dek akal

apek terror said...

gua sebagai manusia bergaya mahu memberi jawapan dengan jelas...sbb ibu boleh melahirkan anak..tgk ibu pejabat banyak dept so itu macam anak2 la...kalau bapa boleh melahirkan anak pak lah dh janji akan tukar ibu pejabat jadi bapa pejabat ok.

Sweety Cutielady said...

alaaah shila ckp je... bahasa melayu ni tak kecukupan perkataan so amik lah perkataan IBU utk dijadikan keutamaan gitu..

k.e.r.i... tajuk lagu tu MY MOTHER (kat kete aku tak sah klau lagu tu tak dimainkan.. dah naik hafal lirik dah).

Ayu Hasman said...

camni..kan yg slalu lahirkan anak2 ni ibu..tu name ibu pejabat.ibu pejabat kan byk anak pejabat.same mcm english ckp headquaters.nape x legquarters?sbb leg tu kat bwh..head kat atas...pandai x i?
duit raya plsss
hahahahahhaa

dzul said...

pening dah aku tolong fikir..

macam ni aje la..
pada aku bila disebut ibu aje terus merujuk kepada kelahiran ataupun anak.

sebab tu guna ibupejabat sebab di bawah dia ada banyak cawangan atau melahirkan cawangan atau disebut pula anak. contohnya anak syarikat kepada ibu pejabat etc..etc..

kalau pejabat..memang tak merujuk kepada wujudnya cawangan..

sebab tu tak dirujuk kepada perempuan/cik..cik pejabat ke..sbb kalau rujuk kpd perempuan mungkin tak ada anak..

kalau dia tanya kenapa bapa tak boleh guna padahal bapa pun merujuk kepada seorang yang ada anak..

kata kat dia bapa tak melahirkan anak..kalau pun bapa punca kepada anak tp tak boleh kata 100% anak dia..

anak yg lahir dari ibu shj yg boleh di kira..sebab tu guna ibu adalah paling tepat..

sebab tu dlm talqin, kita di bin kan dengan nama emak..

entah la betul ke tidak..aku cuma teorikan aje..

Anonymous said...

hurm
pasal ibu ade womb.
tempat melindungi anak dalam kandungan.
so that's why dia pakai ayat 'ibu' tu kat ibu pejabat. pasal ibu pejabat ada ruang utk melindungi 'anak-anak' nya.

eh. mane hadiah ni?
scam eh? haha

Rajuna said...

ibu biasa lebih suka membebel
macam pejabat kerajaan jugak
banyak karenah birokrasi

ngahahaha

l.i.f.e said...

korang semua, thanks a lot for all the answers, terutamanya yg beserta dgn perihal agama. appreciate it a lot

adam - banyak je IBU yg a lot smaller dari bapa. kan?

poyo - owhh aku pernah jawab ini utk soalan lain. jenuh kaki aku depa belek. tak puas hati, depa belek gak kaki opah, nenek, mak long, mak ngah, mak su, mak ngah adik ipar aku. diorang semua marah aku lepas tu :))

popo - thanks. amat informative.

"ABANG" hajime - macam lagu u r my sunshine? gitu? hehehe

ojie - mmg banyak menda nak disettlekan. hehehe...ojie nanti jadi ibu pun cantik gak

kikuri - hehehe...perut bapa isi apa eh? depa penah tanya dgn kuatnya to my in law, perut pakngah tu kalau bukan isi baby, isi apa eh?

farah - akak tak kasik jawapan lagi ni kat diorang. masih hutang :P

min - hahaha siap ibu ayam ngan ibu keladi tu apahal la pulak?

keri - erkkk..seyes tak pernah dgr lagu nasyid tu. siapa nyanyi?

sultan - abis, apa peranan ayah/bapa?

padel - make senses jugak. tapi kan cikgu, masa tu diorang memang adalah sebut pasal kenapa pulak pondok polis tu tak dipanggil bapa pondok polis?. tapi aku takmo letak dalam blog sbb nak tanya satu-satu perkara dulu.

yoshz - hahaha..kamu ni mmg kelakar dimana2 eh

farah sr - akak ni lagi la pening. dah la dikira 'berhutang' pulak tu

tasek - ai suka semua jawapan

nim - haihhhh, kalau nak kira persoalan diorang, hari2 i cerita pasal depa je dalam blog ni tau. hahaha

apek - ellehhh...pak lah ke kj yg ubah? ooopppsss

ct - habis, orang kerja dewan bahse pustaka kat mesia ni maknanya tak buat keje lah gitu. hehehe

ayu - nanti tuntut dari i limaploh sen tu eh. ingat tau. :))

dzul - amboiiiii panjang lebar jwpn. terima kasih ye.

shahril - ada gak ibu pejabat yang tak 'melindungi' pejabat2 cawangan dia. hadiah on its way dah tu. tak scam nya.

Ayu Hasman said...

ahhhhhhhhhhhh tidak tidaaaaaaaakkkk
Dzulkarnain Mohamad tiru teori waaaaaaaaaaaaaaaa :((

dzul said...

are you,
hahaha..mana ada aku tiru la..bukan ke akak life simpan dulu setiap komen..dia mana ada display sejak malam tadi..pagi td br dia displaykan setiap komen..dah nak sama la ayu..cuma kau x ulas je..tadehal la.

l.i.f.e said...

bang juna - ehhh aku penah tengok banyak kali tau yang bapak nya lebih kuat membebel dari yang ibu nya. apa citer?

ayu & dzul - hahaha...tak yah lah gaduh2 eh...malam semalam akak mmg tak online. pening, sakit tekak, flu yg menyebabkan demam. harap maaf ye simpan komen2 anda lama2

Danielle_Corleone said...

oit. :-p selamat ari raya. hehe. aku pun tgh baca buku KAMI yang no 179! hehehe.

Bro Framestone said...

oh senang je huhuh

ia di gelar ibu sebab die merupakan pusat bg segala balai polis yg ada di bawah kawasan mereka..itu sebab di pangil ibu pejabat

x baik menipu budak2

l.i.f.e said...

nel - hehehe...i've finished in one day...aku nya 16 n 66

blog jualbeli - iskss...tu pasal mintak pendapat orang ramai ni

alif-mikail said...

jawapan anda semua tidak tepat sila cuba sebentar lagi.. muahahahaha


IBU.. senang je tu..

sebab I.b.u.. bunyik la IBU.. kalau b.a.p.a bunyik la bapa? amacam ada harapan tak?..

(sambil lari menyelamatkan diri)

yoshz said...

hahaha komen bang juna mcm cilaka

l.i.f.e said...

alif - kamu nak kena sebat eh?

yoshz - haihhhh...tak pe..semua pendapat diambil kira

t.a.t.a said...

jadi kesimpulannya mummy beritahu apa kat adik ngan abg?