Friday, June 6, 2008

fuel hike frenzy

i wanted to post this entry much earlier (wednesday nite) ...on the nite itself...tapi internet connection again, macam siput bebeh...
macam biasa, hari kerja aku pegi jumpa client la kan, on the way balik ekon kereta tetiba macam tak sejuk...hhhmm kena send back to the workshop la nampaknya ni...tapi aku balik ofis dulu...dlm 4.15 mcm tu our fuel supplier from shell called (the plant have boilers that runs on medium fuel oil)...she said petrol price is gonna increase by more or less 80 cents...we all were like in unison saying huh!... wtf! (ni dak2 laki la kan)...giler ke?..u betul ke memain ni cindy?..so about an hour or so semua orang dah takde mood nak buat kerja...masing2 memperbincangkan apakah rasional nya minyak ni dinaikkan...tapi aku tak join, kerna aku lebih runsingkan kereta yang takde ekon itu :((
so, by 5.30 aku keluar ofis pegi workshop...cina workshop tu pun bebel2 about harga minyak...tapi aku bebel kat dia balik "eh apek, lu bikin wa punya ekon elok2...itu minyak punya pasal lu bising sama customer lain la"...haa kan dah kena ngan aku...apek tu pun senyap2 bikin sampai akhirnya dia cakap "sudah sejuk ah amoi..mari test"...aku pun masuk dlm kereta...duk dlm 10 mins n puas hati...aku cakap terima kasih aaa apek...lalu terus blah
on the way balik tu, aku duk perati petrol station kat area nilai ni semuanya jam packed...aku passed by mobil, esso and petronas....semuanya kenderaan melimpah sampai ke main road...then aku pun nak la isi minyak kat shell...sampai je turn nak isi minyak, aku pun nak le menggunakan kad, sekali budak tu cakap tak boleh pakai kad pulak..hah kau..gagau la brapa pun duit yg ada..janji dapat isi dulu..dah la beratur bagai nak rak..haihhh

~ itu bukan kesesakan lalu lintas ye, tetapi barisan kereta yang menunggu giliran utk fill up tank di stesen shell on my way home ~

dah sesiap isi minyak tu, aku pun mau pulang...singgah kat petronas nak withdraw duit sebab kat shell tadi takde ATM machine...haaa korang tengok lah betapa kelam kabutnya stesen petronas tu...dah la masing2 jenis tak reti menyabar, ada yg tak ikut que, masuk from opposite direction...nasib la aku tak isi minyak kat petronas...tak mau kena jerit ngan aku...the best part is, petronas tak mcm shell yg tak benarkan people fill up any containers for the fuel...kat sini, aku tengok mcm2 jenis tong digunakan...tak ke bahye..hishhh korang ni :

~nampak tak mineral water big bottle kat tepi motor tu, pun jadik asal dpt isi fuel~

~nampak keter tu on the opposite direction, aku bet sure dia kena maki ngan org yg bratur reramai tu ~
aku tak pernah tengok manusia2 sefrenzy ini bila isi minyak kereta..tu lah first time..may be sebab kadar fuel hike tu sgt tinggi kut...dulu2 kalau naik pun setakat 5 sen, 10 sen, 30 sen...haihhh...mau pangkah itu dacing lagi ke lain kali?
sila beri jawapan bernas ye

1 comment:

Sweety Cutielady said...

I tak bermaksud nak kecilkan hati sesiapa but.. don't u think it's time for the price to hike? Smua telah diberi subsidi tapi hanya kerana naik harga skit dah mula smua melatah.. Cuba nengok negeri lain.. harga beras.. NAIK! Harga rumah.. NAIK! Harga minyak pun NAIK! tak de pun subsidi dari kerajaan mereka malah.. kerajaan mereka ckp (negori aku lah kan) "INCREASE THEIR WAGES WILL NOT SOLVE THE INFLATION..." hmm nak tak nak kenelah pepandai mengatur kewangan dan segalanya..