Sunday, June 15, 2008

penat :(

cuti hujung minggu yang penat...
hari jumaat malam aku sepatutnya pergi ke negeri di pantai timur...tapi atas sebab2 yang menyesakkan hati perut aku, plan cancelled...maaf ye kali ini terpaksa, saya tidak mempunyai mood utk drive sejauh itu apabila hati tidak tenang :(
petang jumaat, mak call beritau "mak ada kat rumah maksu ni, datanglah...kita nak bincang pasal adik tu"....rumah maksu kat sekinchan...ada banyak sawah padi...instead of jawab nak datang ke tak, aku jawab dengan soalan "padi tengah musim apa sekarang?"...mak aku pun tanya la balik "ko kenapa kak, tak abis2 dgn padi?"...padahal mak aku tau, aku memang agak "perghak" atau "jakun" sikit time padi masak...sori..tak bleh nak elak dah..kekecik dulu aku jadi tukang tarik tali "orang-orang" halau burung yg makan padi masak ok!...korang budak2 bandar sure tak merasa tu kan? tak tau jugak apa itu "orang-orang"? tak silap omputeh panggil scarecrow...gambar seperti dibawah ye (tapi itu disawah padi jepun)

berbalik kepada cerita dengan mak tadi...aku pun jawab "alah mak ni, cakap je lah"...mak pun jawab "pak su kata padi tengah buah tapi belum masak" (chehh sempat dia tanya paksu, wat malu aku je...cerita lah tu yg aku jakun padi)...aku pun jawab "ye lah, akak datang tapi tak tau malam nanti atau pagi esok sampai".
balik rumah tanya the boys "nak pegi rumah paksu mamat tak?"...in unison mereka menjawab "nakkkkk"...then tanya big boy plak...he said ok...tapi tgk bola dulu...huh!..konon nak gerak dlm 4am dan tiba sana awal2 pagi..end up gerak dr rumah pukul 8 pagi ari sabtu...siap sarapan kat mamak lagi pulak tu...so much of keje tak ikut schedule...hehehe
aku drive, so sampai cepat la sikit...maklum..kalau dulu aku trained as F1 driver, lama dah Malaysia ada F1 driver pompuan, dan dapat placing..tak macam si alex yg menghampakan itu...sampai je ayah aku tanya "ni sapa yang drive tadi ni?" sebab dia tak nampak time kitorang turun kereta, tau2 dah masuk rumah je...mak aku dr dapur menjawab "mesti anak awak lah tu"...aku sengih2 je..ye betul..guilty as charged :P
after lunch masing2 pun merehatkan diri...aku mengantuk....tapi mak cerita about apa yg nak dibincangkan...alahaii..rupanya plan utk "merisik" for my youngest bro (lelaki ada istilah langkah bendul tak?)...aku pun cakap la "budak tu mana ada duit, mcm mana nak kawin?"....mak cakap "kita tolonglah dia"....biar betul mak ni...petang sikit "budak" tu sampai...mak tanya "dah beli cincin ke?"...dia boleh jawab "adik mana ada duit"...adoilah..aku rasa nak hempok je kepala beliau.
later in the evening, pergi keluar mencari cincin...then maksu ajak ambil kuih bahulu ikan...aku ingat kecik2 je kuih tu...haaaa engkau..satu pinggan saiznya...(nanti aku ambik gambarnya n post kemudian)...

then maksu heret kitorang pegi jalan2 kat tepi laut (yg tiada pantai - bakau) kat sungai haji dorani dan sungai nibong...agak nice jugak...siap ada floating chalet semua...makan mee bandung kat situ..sedap dan murah...udang pun besar2...budak2 tu makan sate (mana pegi pun mmg nak sate je)...dalam pukul 9 balik rumah maksu...mandi2 dan prepare utk tido...sekali maksu bawak kluar air kopi satu jug besar n bahulu ikan yg besar tadi...perghh..mana nak letak lagi ntah..perut aku dah penuh...lantak la korang situ..aku mau layan mata dulu..tapi sampai kul 2 pagi telinga aku masih mendengar mereka bersembang...haihhh
ahad pagi2 aku bangun, ingat nak ikut pegi tgk padi...tapi hampa :( kerna paksu sudah keluar awal2...kerja katanya hari ni..alaaaaa....melepas nak menjakunkan diri :(
tengahari siap2 mau pegi mengikut proses "merisik" itu....inilah nasib org takde adik beradik pompuan, asik kena heret kesana kemari je ngan mak ayah...aku tidak mau ikut mereka berbincang, sebaliknya aku join anak2 aku tgk cerita zombie kampung pisang :)) hahahaha...dah nak balik, mak cakap "apa lah ko ni kak, baik tak payah ikut"
alahaiii..macam mak tak paham anak mak ni...."saya tidak suka membuat perkara2 yang menyebabkan saya rasa tua...rasa diperlukan, tidak mengapa"
~end~

No comments: