Saturday, June 21, 2008

result periksa anak aku dan kenangan aku

hari ni aku start dengan bangun pagi2 untuk pergi sekolah anak aku ambik his report card...tapi macam biasa lah...dah namanya hari cuti, bangun pun terpisat-pisat...mana nak siapkan the boys lagi...end up pukul 10 baru keluar dari rumah.
tiba sekolah singgah kantin dulu tengok ada apa2 yg boleh dijadikan sarapan tak...dah lambat semua benda pun dah habis...katanya hari ibubapa berjumpa cikgu-cikgi...ramai lah orang...stret terus pegi to daniel's class (1 Jupiter)...ni kelas nombor satu katanya...hhmm ada ramai yg yang menunggu..tapi bagus, diorang dah siapkan nombor giliran...kira mcm berhemah la sikit para parents yg menunggu ni.
tengok kat pintu class cikgu dah siapkan senarai kedudukan dalam kelas...hah! tu dia kau! anak aku dapat no 19 daripada 42 murid...aduiiiiiii...apa banyak sangat ni??? aku tanya dia "do u know u get number 19?"..dia jawab "abg tau" sambil sengih...then dia sambung lagi "tapi cikgu kata kalau boys abang nombor 3"...hhhmmm...aku pun check...ahah! betullah...no 1-9 girls, then no 10 boys...pastu 11-15 girls, no 16 boys dan seterusnya la sampai at 19 tu nama anak aku..then aku check satu2 in terms of marks in each subject and total percentage (%)...kira ok la anak aku boleh dapat total 93%...tengok budak yg dapat no 42 tu pun 83% tu..kira tinggi lah tu...then aku terpikir "jangan lupa mummy...ini kelas nombor satu"...sure frustkan budak2, pandai2 tapi dapat nombor banyak...tapi tak pe lah abang, cuba lagi next time (maybe aku nak kena rasuah sikit kut something for him to do better in his exam)
tiba giliran aku jumpa cikgu...cikgu pun explain la that my son is very co-operative and helpful tapi at times dia suka menung dan buat keje dia ikut time dia sendiri (hah! ini mmg habis dia kutip perangai aku..hahaha)..kalau dia ada mood jawab, dia akan jawab...kalau tak buat dunno je...aku tanya cikgu, "betulke dia selalu kena buli dgn girls sebab dia selalu cakap girls buli dia"...cikgu kata "tak tau la pulak, tapi kiri kanan dia memang budak perempuan lah"...hmmm cikgu...kena tengok la sikit ni..dulu kecik2 mummy dia memang selalu buli boys...takut ni anak dia pulak kena buli ni...hishhh
dah habis sessi cakap2 dgn cikgu, kami pun pulang. on the way balik aku call mak nak sembang about result exam daniel ni.
aku : assalamualaikum mak..buat apa tu?
mak : w'salam...tak de buat apa..kejap lagi nak masak
aku : mak, daniel dapat no 19 la
mak : (dia gelak) kenapa banyak sangat tu kak?
aku : ntah la mak, tapi dia kan kelas no 1..peratus pun 90 lebih jugak
mak : owhhh..tak pe lah tu..baru darjah 1 kan...perlahan2 la
aku : mak, macam mana mak dgn ayah buat dulu yang akak dapat no 1 je 12 kali dr darjah satu sampai darjah 6? (ye, aku mmg sgt terror time kekecik dulu...sampai sekarang takde org boleh beat record aku kat sekolah rendah tu)
mak : hhhmmm, ko nak ke buat macam tu? tak payah la...kesian kat budak tu nanti
aku : napa pulak mak?
mak : lahhh..ni buat2 tak ingat ke atau memang tak ingat?
aku : apa mak cakap ni?...hhmm tak pe lah...akak letak dulu eh..kim salam ayah (aku kalau dengan mak mmg tak mau nak ajak dia ungkit2 kisah silam sangat..nanti dia sayu)
mak : ye lah...bye
after that lama aku pikir kenapa mak cakap macam tu...pikir punya pikir, baru aku ingat...ye! mak ayah aku dulu sangat garang dalam bab2 pelajaran...walaupun zaman itu, aku belajar hanya bertemankan pelita (dan kadang2 lampu gasoline), salah sorang dari mereka akan tunggu aku dan adik aku yg no2 ulangkaji...kalau tak de kerja rumah yang cikgu kasi, kena ikut jadual yg diorang tetapkan...kalau mak aku yg teman - siap dengan rotan halus...kalau ayah yang teman - siap dengan rotan semambu (dah layak buat tongkat tau its thickness)...dan aku pulak, memang seorang budak perempuan yang amat (aku ulang! AMAT) degil ok...kawan pun dgn budak lelaki je...budak pompuan leceh! (aku akan buat entry lain about it if time permits)...kalau time belajar tahan lagi...tapi kalau kena pegi mengaji, NAUZUBILLAH pemalasnya aku...mak aku sanggup ajar sampai separuh quran je (tak padahal dia ngajar budak laing mengaji tu)...tapi ALHAMDULILLAH lah..aku khatam gak quran beberapa kali (the first one in std 3 tak silap)....ok back to cerita cara belajar aku dulu2 tu, tak sanggup rasanya nak ulang cara begitu kat anak aku...lagipun, dah cukup la aku susah dulu2..tak kan nak buat kat anak aku pulak.
tapi yg paling best, setiap kali dapat no 1 akan ada hadiah yang menunggu...dan kebanyakkannya adalah mahal kalau nak dibandingkan dengan pendapatan ayah yg tak berapa sangat lah masa tu...walaupun aku tak mengharap, tapi aku tau kalau dapat no1 mesti ia akan dapat membuatkan mak dan ayah happy dan tak marah aku sangat (tapi itu sementara je sehingga ada makcik2 yg report aku lastik anak dia, aku ketuk anak dia, aku lempar kasut anak dia etc)
aku nak janji dengan daniel kalau dia dapat no1 nanti aku belikan dia phone yang dia nak tu ok tak? boleh ke kasi hadiah handphone ni for his motivation? korang, tolong aku pls....

1 comment:

Ayu Hasman said...

tp mmg btul sian seyh dak2 zaman skang...peratus 90++ pun dpt no byk2...blaja cam nak amik spm..padahal utk pekse mid year jek..haha...seb baik aku dah lepas... :P