Sunday, July 13, 2008

anak oh anak #17

tadi, aku membantu si kecik menyiapkan homework beliau. hhmm ni ikut perangai siapa lah ni buat kerja last minute. kerjanya adalah simple mathematic. la kata kan baru kindergarden. bab campur, omputeh kata plus.

mula-mula tu macam senang je lah. he can used his fingers je. tapi bila dah lebih dari 10, dia dah start terkial-kial. jadinya, aku offer dia pinjam tangan aku. use my fingers - kata aku. ada beberapa perkara kelakar yang berlaku.

pertamanya, dia mengira dalam melayu, aku insists dia kira in english. betul dan lancar. tapi!...mmy, thirteen macam mana nak tulis? - kata dia. aku yang geram pun kata - lepas 12 apa? dan dia tersenyum sambil tulis angka 13 kat ruang jawapan dalam bukunya.

keduanya, kan boleh je guna jari kaki dia untuk campur the big number. tapi dia tak nak. tetap jugak nak use my fingers. katanya susah nak "lipat-lipat jari". haihhh..macam-macam.

dah siap homework, aku kemas buku - buku dia masuk beg. ask him to keep the bag inside the room. dah buat semua, dia duduk kat kerusi dengan aku sambil tengok tv. tak lama kemudian, dia angkat muka dan panggil aku.

kecik - mmyyy
aku - ye
kecik - tadi baby pinjam jari mummy kan. nanti kalau kat sekolah baby nak pinjam jari siapa eh?
aku - eerkk...tatau apa mau jawab :D

lain kali buat keje pikir sikit continuation mummy oiiiii

No comments: