Sunday, July 13, 2008

of english literature

friday morning, aku ada early meeting with one of the "valued" customer. pagi2 susap sasap bersiap cepat2. masuk ofis sekejap collect necessary document. meredah jam yang tak pernah habis di KL ni. haihh, tak de ke jalan penyelesaian. u people in the great city hall office please think of something ok!

btw, entry ni bukan nak cerita pasal masalah jam ni. aku pegi keje dan balik keje boleh drive lenggang mak limah je. ada mood laju 10mins dah sampai. kurang mood, 20mins settle. such a breeze kan? kamu jangan jeles. saya siap tak payah bukak aircond pun tak mengapa tau...aihh..lalut lagi.

lepas abis meeting yg banyaknya aku kelentong (huh! sangat mahir dah skill ni...lu orang kalu kelentong gua, tak yah tgk muka wa dah tau...voice tonation, getar suara pun wa dah bleh pick up), otak aku pun pikir "hhmm..pegi library cantik gak ni...buku dlm kereta tu pun dah menghimpun duit denda lambat pulang je tu". so, aku pun membuat pusingan U untuk ke bangunan batu yg kelam tu.

dah pulang semua buku (dan membayar denda - aku memang suka buat keje pulang buku lambat ni), naik tingkat atas with intention to borrow some other books. walking from one rack to another, suddenly mata aku terpandang satu buku yang memang aku tak pernah baca, eventhough all her other books were made a mandatory reading materials during my secondary school years. tak paham? meh sini aku explain.

time aku skolah menengah, kami ada satu period yg dipanggil "english literature". haihh, aku boleh siksa jiwa raga kalau imbas kenangan silam ni. ko bayanglah, aku kan budak kampung. english yg aku tau - yes, no, alright, teacher dan yg simple2 tu je lah. datang sekolah bandar ni, kena pulak belajar semua in english, tambah lagi pejadah english literature ni, jadi kera sumbanglah aku. korang jangan tak tau, time kerajaan sibuk2 nak meng"english"kan subject maths n science, aku komen dalam hati "bakal kena baca kamus la budak2 ni macam aku dulu". iyer! terkecuali subject agama islam, semua subject lain aku blajar dalam bahasa penjajah tu. dan aku tak heran semua subject aku dapat markah kurang dari 40 time exam penggal pertama. solutionnya? hehehe tu dia, aku kena baca kamus tetiap hari dan sebelum kelas pegi jumpa cikgu dan report apa perkataan yang aku dah tau dan paham utk hari itu. ok! ok! ini sudah menyimpang dari cerita asal aku.

back to the english literature story, Jane Austen adalah writer yang kami perlu baca bukunya. hey! i've read emma, pride n prejudice dan sense & sensibility masa sekolah lagi tau. walaupun aku tak paham the storyline, aku paksa diri hafal watak2 dalam tu. tak karang time exam tak dapat jawab. so, tadi aku ternampak buku MANSFIELD PARK. buku ni kami tak pernah diwajibkan belajar. but, aku tau keujudannya. kan kat belakang each novels ada mcm summary what are other books that the writer has written. aku pinjam buku itu. jadinya, selama seminggu ni aku akan membaca buku ini dan meningkatkan taraf "english literature" aku ke tahap yang sepatutnya semula. hehehe

btw, dulu kami juga perlu baca buku a tale of two cities by charles dickens, romeo n juliet by u know who, Jane Eyre by i cant remember who, little women - was it by louisa alcott? dan beberapa buku yg aku tak ingat lagi dah. paling tak best, kalau cikgu tiba2 sebut nama aku "can you please explain what do understand by the lines of bla bla blaa yada yada yada". macam tercekik tulang rasanya. apa-apa pun, those are the sweet memories. mana ada budak sekarang kena baca buku2 mcm ni kat sekolah. ada?

selepas habis MANSFIELD PARK ini, aku hanya perlu cari PERSUASION untuk lengkapkan cycle pembacaan novel Jane Austen aku. giler maut nak paham. kena carik kamus tebal ku semula lah jawabnya.

4 comments:

Diana Ishak said...

Once upon a time....I hate English with every ounce of my being! English Literature la paling aku tak suka time skolah dulu. Balik-balik aku kena panggil kat depan kelas soh baca. Dah la teacher aku dulu Benggali, dia nak kitorang ikut sleng English kaw-kaw. Aku mana reti dowhhh, aku JAWA!

Sampai dia tepuk blakang aku nak kasik adjust bagi aku sebut mature (aku sebut may-cher, dia soh sebut may-chu-errrrrrr). Macam cibai la.

Basically English class sucks walaupun mak aku hantar aku skolah omputih sejak tadika but still I didnt understand any of these grammar pejadah sial that we were working on.

Tapi bila aku masuk TKC ambik French class, itu la kelas paling laknatullah penah aku blaja, English tetiba jadik bahasa pasar aku. Pehhh, belagak sialllll.

Ngahahahaha.

Ayu Hasman said...

whoaa....pekebende buku u bace..seb baik zaman wa xde mende pelik2 cam gitu..hahaha...

saat omar said...

ewww jane Austen is the most loved of all english author...Aku pun ada buku ni tapi rasa kompleks sangat maka nanti2lah aku baca dulu

l.i.f.e said...

Di,
seb aku tak kena french class, tak kalu harus aku jadi lebih bengong in languages :))
citer tentang cikgu, cikgu aku lagi maut tau! ada ke NO pun kena ikut sound dia NEOOO (haihhh..aku tak reti naip nak membunyikan mcm yg cikgu tu ajar aku..tapi mautlah!)
tapi tu lah, adanya english lit ni, aku jadi british english freak...aku akan betulkan semua ejaan color to colour, labor to labour, organization to organisation...sampai kena tegur ngan bos "sudah2 la tu betulkan ejaan, bukan salah pun"...hahaha

ayu,
itulah yang menjadikan saya lebih 'celik english'. tapi, siksaaaaaaa

saat,
owhh really? mari baca bersama. tgk kita dapat tak grasp the storyline. i've always missed the important parts in her novels. maklum, baca utk pass periksa je dulu2 :D
btw, kalau sekarang pun ko rasa complex, cuba bayangkan apa budak form 1 till form 3 rasa kena baca buku2 dia ni. rasa macam mintak nyawa tau takkkkkk :))