Monday, July 14, 2008

cerita ternakan

dulu...lama dah

cuti hujung minggu aku akan balik rumah wan. bukan apa, saja temankan dia, tolong sana sikit sini sikit.

lebih kurang pukul 8 pagi ahad yang nyaman.

wan - wan nak poie soborang ah, ado konduri. karang tolong lopeh 'an itik yo, bukak pintu eh tau la dio koluar
aku - hhmmm yer lah *mata bukak kecik je, maklum ahad, dasar anak dara pemalas*
wan - jangan lupo, karang bising deh tak dapek makan
aku - ye lahhhh..kan orang dengar ni

*nota - aku cuba sedaya upaya untuk taip dalam versi negeri sembilan ye :D

pukul 10 pagi aku bangun untuk pegi ke kandang (reban) itik yang dinyatakan. buka pintu kandang. tu dia sekali serbu semua itik keluar.

tiba-tiba!

2 ekor angsa kelaparan mengejar aku dengan lajunya, betis aku sempat merasa gigitan mereka. sakit tau! tak cukup tanah aku berlari sambil memekik2. tolong! tolong! tolong!.keluar dari rumah wan along beberapa sepupu saudara lelaki. apa? apa? apa? kata mereka

aku yang tercungap-cungap hanya mampu jawab "angsa kejar, gigit orang" sambil buat muka sedih. cilaker ketiga-tiga mereka gelak dan terus masuk rumah. dasar!

pengajaran untuk semua - angsa juga sejenis ITIK ye!

*edited version ni
ada orang tegur, bukan kandang itik, tapi REBAN itik. terima kasih ye kamu yg prihatin. saya hargainya

No comments: