Thursday, July 24, 2008

seawal umur berapakah perempuan dapat memperdayakan lelaki

perggghhh title entry aku hari ni...paling panjang dalam sejarah aku berblogging ni. :P

referring to the title of the entry, i could safely say that it is as early as at the age of 5 year plus kids can do that. how so? meh aku citer apa jadi kat anak aku si tenonet yang berumur 5 tahun lebih yang telah diperdaya oleh seorang budak perempuan yang berumur 5 tahun lebih juga. tapi, tak de lah serius pun. cumanya nak kata, KITA PEREMPUAN NI MEMANG BIJAK!

semalam, atas tuntutan kerja yang tiba-tiba melampau, aku balik lambat. sampai je rumah, mak dengan my boys dah baring kat dalam bilik. aku jengah, owhh si abang dah tidur. alaa, tak dapat nak kiss n hug before he sleep. si kecik tengah bercakap dengan opah dia. aku kata dalam hati, ahhh mandi dulu lah, karang baru layan dia.

selesai mandi segala, aku jengah bilik diorang. hhmm tak tidur lagi tenonet ni. aku pegi kiss abang yang tengah tidur tu dulu. then baring sebelah tenonet. sambil borak dengan mak, aku layan tenonet sembang. tanya dia hows school, ada home work ke tak, hari ni gaduh ke tak etc. then mak bukak cerita.

mak - tadi ajar dia buat homework matematik, semuanya salah, semua homework kena buat semula
aku - laa..ye ke? apa yang salah
mak - dia belajar campur jadi tolak, tolak jadi campur
aku - hah? macam mana tu?
mak - ada ke 7-2 = 9, 5+4=1 macam tu lah lebih kurang. pegi lah check tengok buku dia tu
aku - abis, mak betulkan tak?
mak - dah, dah betulkan semula dah. padam dah semua yang salah, tulis balik yang betul
aku - hhmmm, macam mana ntah. dah ajar dah hari tu campur tolak ni semua, siap pinjam jari akak pun sekali (cerita ini ada dalam entry yg lepas)
mak - ntah lah dia. dia cakap kawan dia ajar macam tu
aku - hah? ye keeeeee? (aku dah start senyum dan dah dapat agak siapa yg mengajar ni)

btw, sepanjang aku bual dengan mak, si tenonet senyap je. then turn dia pulak kena soal

aku - napa yish buat campur jadi tolak, tolak jadi campur?
dia - kawan yish ajar macam tu lah
aku - kan mummy dah ajar, teacher pun dah ajar. kenapa ikut kawan lagi?
dia - alaaa, kawan yish ajar macam tu lah mummy (again dia cakap benda yg sama, tapi kali ni stress sikit ayat dia)
aku - hhhmm siapa kawan yish ni? boleh mummy tau?
dia - *diam* agak lama
aku - cakap lah siapa
dia - *diam lagi jugak*
aku - mummy teka ye, mesti kawan perempuan kan?
dia - *diam kejap*, beberapa detik kemudian menjawab - ahah mummy
aku - mummy tau, mesti ALIA kan?
dia - *sengih*
aku - napa yish ikut apa yg ALIA ajar
dia - *diam*
aku - tak pe, nanti mummy pegi jumpa teacher lah kalau gini. ALIA kacau yish lagi ke?
dia - *diam lagi*
aku - tak nak beritau mummy, esok mummy pegi jumpa teacher (aku threat sikit)
dia - alaaa...tak payah la mmy, yish dah betulkan, tadi opah dah ajar
aku - ye lah, mummy dah ajar..teacher pun ajar..yish ikut jugak cakap ALIA kenapa
dia - lain kali yish tak ikut dah...yish ikut apa mummy dgn teacher ajar
aku - promise?
dia - *senyum simpul sengih*
aku - dah, tidur
dia - gud nite mmy (then dia kiss n squeeze aku hug cara monyet panjat pokok dia tu)
aku - nite

dalam pada tu, mak pun dah lelap. kesian dia kena jaga cucu yang macam-macam perangai ni.

so, tadi aku pegi jumpa cikgu sekolah dia. aku tanya tentang perkara diatas. cikgu dia boleh reply "ahah la kak, si ALIA ni memang mcm tu. dia brilliant sikit dalam hal2 macam tu sebab dia nak menang". aku malas nak cerita panjang2 lagi, cuma aku cakap "tengok2 lah sikit cikgu, jangan nanti semua benda akak kena ulang ajar dari basic balik"...itu kira soft threat la tu.

dah, mau tidur. esok kena hadap para - para auditor lagi (aku nak je buat entry tentang diorang ni, tapi nanti kawan2 yg keje jadi AUDITOR terasa pulak). hehehe

7 comments:

yoshz said...

Huh? wujud ke Alia ni?
mmg patut dijodohkan ngan idrul nafis.

saat omar said...

Fullamak...tajuk best giler...tahniah Shila.

Ayu Hasman said...

lalala...
comey nye tenonet saye *shy² like a cat*
sape alia?
nak kene nih!!

Sweety Cutielady said...

hahahaa... ayu lu ada rival dah skrg..hehehe.. Needless to say.. we, girl/ladies/woman are smart, brilliant and genius<<--- statement mintak kene lempang ke pe ni.. ahaks!

shafa said...

Tajuk entry nie mmg bgus nie...Walaupun kalah si Alia nie nak menang gak nie..

l.i.f.e said...

yoshz - mmg betul2 ujud, saya sudah pening macam mana mau elak anak sy dr dia. tunggu masuk sekolah betul je, harap2 sekolah lain. idrul nafis bukan sudah tua kah?

saat - saja je tau ko ni. tak habis2 mengusik aku :))

ayu - ngada! :)) alia tu girl yg dari kecik2 halus dah aim kat my tenonet

ct - yeah! we are! sapa lempang kita lempang dia balik :))

shafa - cerita tentang anak2 saya saja :D. anyway, tq singgah n tinggal jejak

Diana Ishak said...

macam perangai aku masa kecik2 la si alia ni...

ngahahahahahhha.