Monday, August 4, 2008

entry pening hujung minggu aku berkisar tentang buah-buahan malaysia

sabtu aku cuti. mak mintak hantar balik. ye lah kan, dah 2 minggu dia kat rumah aku. beberapa hari sebelum itu anak mengadu seelok aku buka pintu masuk rumah. ehhh, dah pukul 10 tak tidur lagi budak ini. dia tunggu aku semata nak beritahu "tadi atuk nangis mmy masa abang telefon. atuk kata rindu kat pak lang (arwah adik)". aku balas "abang percaya ke?". dia kata "alaaa, atuk rindu opah sebenarnya kan?". aku terus tergelak besar. mak dari dalam bilik pun terus bersuara "pandai je mengadu eh". haaa, baru mak tau kan. ingat kita ada ajar dia ke?

makanya, sabtu aku memandu pulang ke rumah mak. penat betul. masuk rumah, aku perasan ada selonggok buah-buahan kat tepi dapur. ada durian, rambutan gading, cempedak, buah naga, langsat dan manggis. aku tanya ayah "mana datang banyak2 ni". dia kata "ayah himpun sebab tau cucu nak balik". chehhh...tengok tu, CUCU yang dibacanya. anak ini macam mana? budak-budak apa lagi, terus buka baju dan bersila mengadap. atuknya tukang bukakan segala kulit. aku makan buah memang agak memilih. lagi pulak tekak tengah sakit ni.

aku makan langsat. nak tau cerita langsat ni dah berpuluh tahun ayah tanam. tapi baru tahun ni dia berbuah. apa lah sangat kita nak persoalkan kuasa Nya kan. rambutan merah dah tak ada. mati dah pokoknya. durian dengan cempedak ambik kat kebun. rambutan kuning ni memang tak pernah berhenti berbuah dari dulu. amazing betul.

ahad pagi, mak sibuk petik langsat dengan rambutan kuning tepi rumah. nak beri pada anak jiran sebelah katanya. aku keluar tengok. ehhhh dah besar rupanya budak ni. dah tinggi, putih, hensem etc. belajar kat poly katanya. aku jawab "belajar la elok2". elok mak hantar buah kat sebelah, aku tengok budak tu bagi kat mak satu plastik buah manggis dengan buah naga pulak. best kan semangat berjiran di kampung. orang berbudi, kita berbahasa, orang memberi, kita merasa.

aku balik bangi dengan penuh bonet kereta dengan segala jenis buah yang ada. keluarga mertua pulak pun ada bawak macam2 buah ke rumah sementara encik suami tinggal sendirian. ambik, dah macam nak bukak gerai jual buah-buahan dah dapur aku ni.

tadi, aku pack masuk dalam plastik. untuk tukang sapu kat apartment satu plastik. untuk budak2 jaga pondok guard satu plastik. untuk bawak ofis satu plastik. balik karang ulang kerja packing lagi. jiran depan, kiri, kanan. siapa lagi?

akhir cerita, aku 3 beranak tengah diserang wabak penyakit yang datang bila dah makan banyak sangat buah-buahan. sekaligus semua nak makan. ambiklah padahnya. UBAT DAH SIAP AMBIK DARI KLINIK. mood pun tak berapa nak elok.

atuk dah opah pulak pasti tengah lega menghela nafas panjang sebab sepanjang dua hari itu cucu2 nya bertanya terlalu banyak soalan tentang buah-buahan ini. kepenatan melayan tak wahai orang tua ku tersayang? kan dah diberitahu, sebelum jawab harus fikir apa soalan seterusnya. tu lah, tak percaya lagi.

durian, cempedak, rambutan merah, rambutan kuning, langsat, manggis, pulasan dan buah naga. mana paling best?

9 comments:

Aku said...

bestnyer....bagi la sini sket

S.YanaZ said...

L.i.f.e,
Atuk kalau dh dgn cucu2nye...kalah...TKO.

ha.ha.

Danielle_Corleone said...

haha! nak skit!

apek terror said...

gua tak tahan nak cakap pulasan la bagi gua sikit desperate nie wei....

l.i.f.e said...

nim - tu ah i ajak date u tak jawab

yanaz - mmg. jeles amat kadang. cucu buat semua tak ngapa. kita dulu siap kena libas dah :P

nel - meh amik sini

apek - memang pulasan amat rare kan? my sons siap boleh cakap itu rambutan magic :-j

Hajime said...

yg paling best?
buah-buahan...

Sweety Cutielady said...

i loike LIEW LIAN.. very the nice.. altho very smelly smelly one but stil LIEW LIAN is the NO. 1.. heheheee... Courier to me plsss...

saat omar said...

Cempedak the best ok.

l.i.f.e said...

jime - hahaha..mcm sial je jawapan! :))

ct - erkkk..itu buah i agak kureng sikit. courier? naik van courier pun tak lepas! :))

saat - goreng kan? perghhh