Tuesday, August 5, 2008

kamu fikir kamu siapa?

haihhh...ini entry menyatakan kesebalan hati hari ini.

ada seorang minah practical. untuk jabatan kejuruteraan. normal practice, we normally do not take in girls. but somehow, as she is somebody's daughter and is currently doing her 'degree' (like huh?), we have no other options. its not a gender discrimination when i said we do not take in girls. but, its more on the safety related issues and the nature of work itself that prevent it. mesin2 tu tak de hal sebenarnya, tapi the stench tu ramai yang dah surrender.

aku dulu masa practical, i made it a point to know each and everyone of the 'important people' in the company eventhough theres like 15 of them. tapi kau? kami yang berapa kerat ni pun kau pilih2 untuk kenal ye? aku tau lah kerja aku keluar masuk je dari ofis. tapi ini dah dekat dua minggu aku duduk terperap dalam 15ft x 15ft coffin aku ni, kau langsung tak ada inisiative mahu tunjuk muka. eh! aku memang bukan pemberi markah, tapi kalau ini lah attitude kau semasa practical, believe me that will also be ur attitude when u enter the working world. ramai lah manusia akan tersiksa. maklum kau kan ada 'degree', pasti konon2 nya akan jadi bos kan?

we dont mind u come to work prettily. we dont mind u come to work driving much bigger and nicer car than ours. we dont mind that u rarely talk to us (not yet talking to me). BUT!

sekarang, kamu duduk cantik sahaja apa cerita? nanti bila setiap head of department perlu review buku nota kamu itu, boleh aku tulis 'she only sits pretty?'. boleh? cakap!. cuba kau tengok ketua engineer tu, comot2 muka dia kan? tangan dia tak putih bersih macam tangan aku kan? kau nak aku komplot dengan dia kasi recommendation untuk FAIL kan kau ke? kau tau tak dia itu memang geng aku, dengar cakap aku. mintak pendapat pun tuju pada aku dulu. tau tak?

to be on the top, u have to know the thousands TRICKS of your assistants ok! (aku tak suka panggil lower level employees sebab aku rasa semuanya PENOLONG aku dalam menunaikan kerja aku). even aku pun tak sampai TOP lagi. baru MIDDLE je tapi aku sedar diri. kau? ehhh come on la, practical pun boleh menunjukkan tahap komitmen kau ok.

ahhh sudah lah. kan aku sudah marah2 saja hari ini.

16 comments:

Ayu Hasman said...

sabar mummy..sabar...
hehehe..
terkenang d zaman wa practical..
*emot pandang atas*
bwahaha..wa pun dpt practical guna cable =))
tp wa cam peramah..tego sume org..
lelagi kalau laki comey.. *oouuchh*

Hajime said...

kasik gambo ngan ym die skali...
nak kene ni...
=op

Hajime said...

weh...
lamenye tak gi...
isk...
apsal nampak dah lain ek?
ni bukan atas skali ek?

Rahimin Idris said...

kau ajar dia sikit. suruh cuci sawang! kalau sawang tak ada, suruh dia cuci kasut! aku praktikal dulu siap cuci jamban lagi! kena akta hasutan tak aku ni? hahaha

apek terror said...

perangai itu budak gua bagi "F" (font size 35 times new roman)
balik suruh study subjek bersosial di ofis..
weh ko tau alamat aku ker?? mcm mane ade pulasan kat rumah nie...pelik2..

Rajuna said...

萨帕纳马嗲?

S.YanaZ said...

L.i.f.e,
nakkk aku debikkk kan?
huh!

l.i.f.e said...

ayu - guna kabel ke guna wireless ke tak kisah. tapi...haihhh tu lah budak sekarang..ingat degree tu dah besar sangat :|

jime - ym? terus jadik model cover majalah VOGUE duduk cantik nya nanti :))

jime again - apa jadah nya komen tu? silap kotak?

rahimin - hahaha..tak kut. aku blogger yg tak femes. cyber cop tak dtg carik :P

apek - meh kita gugel earth rumah masing2 meh :P

'bang' juna! - kamu ni cakap bahse alien mana? :))

syanaz - hahaha..cikgu kena lebih penyabar kan? :))

OP Zaharin said...

salam life.
bila cikgu praktikal dia tengok buku praktikal yang kosong tu, baru dia tau hehe

saat omar said...

wow..rahimin idris pun komn blog kau ni...kau dah jadi famouslah Shila...

l.i.f.e said...

op - waalaikumsalam. tapi tu lah, kami semua belum tahap kejam lagi. biasalah orang kita, kasi chance :D

saat - hahaha mula lah tu nak kata aku blogger tegar. errkk, are u trying to tell me he's somebody? aku tak tau. kam kasi tau pls

Sweety Cutielady said...

Well... she's indeed doing her practical of.. being a BOSS, how to sit prettily as a BOSS, how to act as a BOSS, how to see people as a BOSS and tht's why drives a big car as a BOSS not forgetting dressing up as a BOSS!!! ada paham??!!..Itulah practical yg dia buat skrg ni wahai Puan Bunga... ehekss..

Unknown said...

oooo emot sama budak praktikal....

aku paling suka budak praktikal masuk opis nih. nak nak kalo pompuan yg cun.

dahlah muka cute, freshie plak, blur2, asik senyum hanguk senyum hanguk, dan dari belakang aku mula la fantasikannya bermacam2...WOW!

Aku said...

shila,

biasa la kalau budak dah diajar yg pangkat mak bapak tu besar. Macam tu la jadinya, besar kepala. Firm lama i dulu pon ada budak camni, dapat kat i, nangis budak tu i buat. Peduli haper aku kalau pakcik ko partner kat situ, dah namanya buat chambering, dengar, buat dan belajar laa. aku dulu siap jadi pencacai hantar document sana sini lagik....ishkkkk...emo niii

l.i.f.e said...

ct - adeh la haiii :))...pahammmmm....tapi kesian nanti ramai org akan tersiksa jika begitulah attitudenya

kuih - ahhh kamu org jantan memang begitu. cerita tak puas hati, tapi otak pikir yg lain saja

nim - i malas nak ambik tau sgt sebenarnya, tapi dah budak2 beritahu i. moga dia sedar when the time comes

Sweety Cutielady said...

Shillaaa... attitude to be a BOSS gitulah...haaiizz... apo nak dikato?! Nengok dan Lihat..(same diffence?) hehehheee..