Monday, August 25, 2008

gula-gula dan ikan bisa membuat aku bertambah blur

tanpa ia, aku tak kemana
mahu tak mahu
terpaksa juga

dahulu, kala dua tujuh puluh
satu satu lapan bertukar tangan

kini, hanya satu lima lima
mengapakah terlalu sedikit bezanya
satu kosong tiga sahaja

perpuluhan sepuluh
terima dua gula-gula
lima belas?
sejumlah tiga ratus gula-gula

sahih sudah
kita semua digula-gulakan

benar atau tidak
kamu lah sendiri teliti

********

kaki melangkah
keletihan
kepenatan

terbayang kelegaan
ikan-ikan kecil
menggigit dan mencubit

aku kegelian
dalam kemanjaan
dan kemudian
kelegaan


HAH! AMBIK KAU! PUISI MERAPU :))

16 comments:

S.YanaZ said...

Waaaaaaaaaaaaaaaaaa...

Sekian.Terima kasih.

*Aku suka nombor ganjil, tanpa titik perpuluhan dan gula-gula tiada dlm tas tangan sbb ia merosakkan gigi putih mutiaraku*

l.i.f.e said...

che'gu - hahahaha...komen yg menarik :))

saat omar said...

Gila ah puisi Shila...

Rahimin Idris said...

life, apa kau nak jadi ni? hah?

l.i.f.e said...

saat - hahaha...baru kau tahu aku gila? tapi tak boleh ke buat gini eh? :-?

rahimin - cubaan je ni encik. tak boleh ke? :-?

Kikuri-hime said...

Errrr..... are you OKAY? Seriously, are you OKAY?

Diana Ishak said...

apa benda ko ni nak jadik seniman jalanan pulak dahhh...

apek terror said...

peh hentam je puisi lu nie...

puitis jiwa lu,jiwa gua cute n abstrak...hehe..

tp ikan bisa or gula2 yang boleh buat lagi blur nie...

Rajuna said...

ELEH nak citer dier pegi terapi ikan ler tu..mentang2 la aku tak mampu..
aku selalu tengok ikan pelaga je..

yoshz said...

bukan. harga minyak naik. dia jalan kaki. dah penat dia buat terapi ikan.

"dahulu, kala dua tujuh puluh"

harga minyak 2.70

"satu satu lapan bertukar tangan"

dia isi 11.8liter=RM30

tapi dah awal2 dia cakap 'dahulu'

confirm la salah teori aku..
chess..

l.i.f.e said...

che'hu princess - hahaha..im okay...just venting myself here...in all, im OKAY :D

di - hahahaha..sesekali di..nak menayang diri, aku sendiri gerun :))

apek - ahh! lu yang buat wa lagi blur...tahu tak? :-"

bang juna - ehhhh bang juna lama tak nampak. alaaa amik la murah2 nya...lima inggit cukup lah 10 menit

l.i.f.e said...

yoshz - hahahaha..mau terjemahan ke? dulu masa 2.70, isi full RM 118. sekarang 1.55 isi full RM 103. sikit benor bezanya. itu ler cerita nya. anda gagal! :))

yoshz said...

Ha'ah la. aku lupe harga minyak dah turun. beladiful.

Patutla tuang RM80, darus aku muntah balik...

l.i.f.e said...

yoshz - hahaha...sengal!

Sweety Cutielady said...

oh shila pun dah buat puisi... saat checher u ke shila? last I baca "kelegaan" my mind wandering to something else... wakakakaaa.. I tak nak elaborate apa ke benda...hahahahaaa.. eeeuuuwww..

l.i.f.e said...

ct - hehehe...takde checher de..it was only my venting...heh! kelegaan lain tak tak! lainnnnnnn! =))