Saturday, September 6, 2008

aku kah yang terlebih peka, atau mereka yang terlebih mementingkan pulangan lumayan

aku memang bukan seorang yang judgemental. tidak kepada manusia, keadaan, kejadian atau apa-apa pun lah. tapi, aku seorang yang agak peka pada keadaan sekeliling aku. sebenarnya, bukan agak, tapi amat peka.

bila aku cakap aku tak tengok sangat cerita melayu, baik drama atau filem, kecuali yang aku pasti memang ianya menarik perhatian dan tidak stereotype, barulah aku akan tonton, bukan lah aku saja suka2 tak mahu menonton. cuma aku cuba untuk mengelakkan diri dari mengatakan seseorang itu bodoh. ya, aku memang cepat dapat mengesan kesilapan (kalau kita boleh cakap itu kesilapan lah kan) yang ada dalam pengkisahan itu.

selalunya (most of the times infact), cerita atau drama melayu yang ditonton adalah mengikut selera mat2 hensem berdua. hari jumaat ni, apa lagi. cerita SARJAN MISAI lah. hahaha cuba korang teka cerita apa. aku memang cukup menyampah. tapi sebab dah mereka suka cerita kePOLISian ini, aku mengalah. lagipun di sarang merpati aku ni, kotak bodoh yang landai dan rata bersaiz besar hanya ada satu sahaja (tak macam satu mamat bangang yang berlagak cakap kat rumah dia ada 5 bijik kotak bodoh tipis yang bersaiz 32 inci..berlagak!, bangang!, bodoh!)

aku melipat baju yang setimbun. ini weekly ritual. telinga mendengar

polis 1 - pihak hospital telah mengesahkan awin mengandung 3 bulan
perempuan 1 - haaa..kan saya dah cakap dia bukan perempuan baik..bla bla bla
polis 2 - kami juga telah mendapat pengakuan awin yang suami puan telah merogol dia sebanyak 12 kali selama 2 bulan ini

aku - heh! kalau 12 kali selama dua bulan, macam mana pulak boleh mengandung 3 bulan? ada dialog yang tersirat ke ni? tolong lah. script writer kalau mau cerita benda2 yang tersirat, jangan menyusahkan aku berfikir.

cerita SARJAN MISAI pun habis. sambung cerita lain pulak. pun pilihan (sudah macam perintah pun) mat2 hensem jugak. tajuk kemBONG. hehehe (jahat aku suka2 tukar tajuk)

bong - chah puasa tak ni?
chah - chah uzur lah bong

aku - woiiiiii...apa ke bangang nya ni? si chah tu budak kecik lah ok. agak2 la pun kalau nak buat dialog lawak bangang...aduiiiiii...

kan aku dah cakap. malas aku nak mencarut. bulan ramadhan ni

sendiri lah pikir.

16 comments:

KARKADEWA said...

haha...
budak chah ni mmg licik...
jgn bagi anak2 tu nengok...
nanti kang pandai membohong...
nak salahkan sape...??
chah..??
haha...

Hajime said...

ah!
layan gelak jer...
asal jgn berbuih mulut sudah...

Anonymous said...

betul betul.
membazir duit je diorang buat drama macam tu.
baik tido je daripada tengok tv.

poyotito said...

drama melayu memang macam tu doe.
gua nak support cite melayu pun jadi takde feel

Diana Ishak said...

baik layan tamil.

Don Balon said...

Wuih..tinggi sastra Polis tu.. kena ambik kursus penaakulan mantik la pulak pak usop haslam kita ni..

yoshz said...

Bengong. Kalau dah kena 12 kali dah tentu tak boleh nak ingat berapa kali dah kena. Tiap kali kena, tulis dlm blog ke sampai boleh keep track?

2 bulan kena rogol bertalu2.
Bayi berusia 3 bulan dlm kandungan.
Perogol bukan bapa budak.
Happy betul perogol itu~

l.i.f.e said...

kang dewa - hah, betul gak tu kan. tapi tu lah, dari season 1 tak penah lepas citer kemBONG ni

jime - camne nak gelak kalau dalam hati menyumpah...iskss

shahril - :)) tidur memang syahdu, tapi pakaian setimbun sapa mau lipat? :))

poyo - so tak salah la aku kurang gemar citer melayu kan

di - :)) citer tamil mmg layannnnnnnnnnnnn

don - hoh? kursus mende tu? jangan nanti aku tengok cerita melayu nak kena bawak kamus BM standard - BM pasar pulak

yoshz - agak2 kalau pak usop tu ada blog, ramai tak org baca?

ijan said...

lg satu drama melayu slalu ending byk tgantung. tu yg x puas ati tu. rase nk bakor je tv tu. tp kalo aku bakor tv tu rugi la aku. sbb tv tu beli pkai duit aku...

Rahimin Idris said...

skrip kadang2 tak perlu dialog. filem2 yang bagus bagi aku filem yg banyak guna code atau simbol. filem2 mat sentul jauh lebih advant garde. filem/drama melayu hari ni kebanyakannya macam sebiji nota muzik yang sumbang saja. tengok charlie caplin lagi bagus!

man_helang said...

ha ha...ko ade perasan tak cite sajen misai time scen tembak2...

org jahat tembak orm awam...org awam jatuh sambil dua2 tgn pegang perut yg kene tembak (takde darah)...bila forensik team misai dtg check aku tengok luka kene tembak kat kepala plak...ha ha ha...sudahnya aku mencarut sambil ketawa tebahak2...

l.i.f.e said...

sultan - ampun tuanku! kalau tuanku mengamuk bakar tv, hamba sahaya ni semua nak tengok apa? :D

rahimin - alamak weihhh, komen kamu sungguh tahap tinggi. akak susah nak paham ni :P

man - tu lah tu! buat kurang pahle je mencarut di bulan ramadhan ni :))

apek terror said...

weh shila don't teach ur son to watch tv frequently coz for me tv is a medium to wash a brain effectively...for now even news on prime time is hard to believe la...

l.i.f.e said...

alaa apek, abis nak suh dorang tgk apa? baca blog? hishhhhhh...mintak jauhkan :))

apek terror said...

suruh bace sifir la...

Sweety Cutielady said...

tak paham.... salah channel gaknya aku pegi ni eh.