Sunday, September 14, 2008

dia kata dia pandai - OK, dia kata dia bijak - OK, dia kata dia malu - TIDAK OK!



kedua-dua gambar adalah budak yang sama. mat hensem pertama. yang bertopi tu masa umur dia exactly satu tahun. yang sebelahnya, posing dalam kereta masa dia dah nak masuk 2 tahun. sekarang dah besar (kata dialah). dah pergi sekolah. entry ini memang khas aku buat untuk dia.

satu,
aku memandu. dia duduk disebelah. macam tuan besar. siap bersilang kaki. radio tengah berkumandang lagu IM YOURS by MR. MRAZ. to my surprise, he was singing the song word by word. tapi adalah satu dua words yang aku betulkan sebutannya. lagu habis, aku pun bersembang dengan dia.

aku - abang, mummy impressed ni. u can sing the song dah eh?
dia - *sengih lebar tunjuk gigi kecik2* ahah, abang dah hafal
aku - how so? mummy tak tau pun
dia - ada dalam computer lah. abang suruh daddy letak video yang ada tulis2 tu sekali (he meant the lyric)
aku - owhhhh ye ke. cepat betul hafal eh?
dia - *sengih* abang kan PANDAI mummy
aku - *senyum* ye lah kan. anak mummy memang PANDAI
*dalam hati, ALHAMDULILLAH*

dua,
kami tengok tv. dah agak lewat jugak. aku suruh dia tidur pun dia tak mahu2 jugak. sibuk nak tengok music video yang entah apa2 tu. kemudian keluar lagu BAD DAY by Daniel Powter tu.

dia - mummy, ini lagu ALVIN kan?
aku - *kerut dahi dulu* no lah, kan ada tulis Daniel Powter tu
dia - tak lah. abang kata ini lagu katun chipmunk tu kan?
aku - entah lah. mummy tak ingat
dia - iyer lah. tak pe, nanti abang tunjuk mummy

dia pun sibuk cari cd alvin & the chipmunks tu. siap pasang. few minutes after that, keluarlah suara pelik si alvin tu menyanyi lagu bad day tu. in a cartoon voice version. dengan bangganya mat hensem pertama membuat pernyataan ini.
dia - haaa kan abang dah cakap ini lagu alvin
aku - ye lah. mummy pun cakap mummy tak ingat kan?
dia - abang PANDAI kan mummy? *sengih*
aku - iyer
*dalam hati, ALHAMDULILLAH, kamu memang anak yang PANDAI*

tiga,
bulan puasa ni banyak siaran orang baca Al - Quran. aku cuba ikut. macam siput! memang lambat terhegeh-hegeh. satu petang, aku duduk di kerusi sambil cuba membaca apa yang terpampang di tv. amat perlahan (tempo bacaan, bukan suara). mat hensem pertama duduk di lantai, lebih dekat dengan muka tv. dia dapat membaca lebih laju tulisan jawi itu.

dia - lambatnya mummy baca
aku - hhhmmm, mummy tak pandai baca sangat
dia - tipu! opah cakap dulu mummy kecik2 baca quran habis 3 kali (isks..mak aku ni)
aku - erkkk...tu lama dulu, sekarang tak lagi
dia - pergi lah masuk sekolah ABIM abang. nanti mummy boleh BIJAK macam abang. boleh baca laju2 semula
aku - *terkedu*
*dalam hati, ALHAMDULILLAH, kamu memang anak yang BIJAK*

empat,
aku lambat hari itu. dalam kelam kabut, aku hantar dia pergi sekolah abim sebab sekolah kebangsaan tengah bercuti sempena budak2 darjah 6 ambil UPSR. dalam situasi normal, selalunya dia siap salam, cium dan peluk aku sebelum gerak ke sekolah. tapi hari itu tidak. semasa aku hantar dia ke sekolah abim, dia terus menonong masuk pagar. memang diluar, budak2 tengah ramai. aku panggil dia.

aku - abang tak mau salam, hug n kiss mummy dulu ke?
dia - alaahhh, orang ramai lah ni mummy *sudah muka masam*
aku - so?
dia - abang kan dah besar mummy. abang MALU lah *dia hanya ambil tangan aku dan salam saja*
aku - hhhhmmmmm ye lah. dah lah, pergi masuk dalam cepat (rasa sedih betul)
dia - bye mummy
aku - bye
*dalam hati, tolong jangan besar terlalu cepat wahai anak*

untuk itu, kalau boleh, aku tak mahu tertinggal satu detik pun untuk bersama mereka. my precious moments.

11 comments:

Adexx Boxx said...

owhhhh soooo sweet..so adorable...so bliss!

Cik-Gie said...

~shwwweeet mummy n son~

seperti mahu punya anak juga..
;))

Danielle_Corleone said...

gua pun tersentuh! :-)

l.i.f.e said...

pkp - kanak2 jiwanya murni. cakap yang dia rasa saja

chegie - :)) kena cari calon cepat

nel - :D

Kikuri-hime said...

Awwwwww.......... Yg last tu, sob..sob..sob..

yoshz said...

"sekolah kebangsaan" yer?
aku suka term tu. haha.

Bagus la dapat anak yg bijak tapi nanti bila dia besar jadi budakyangbijak mmg susah sket.

l.i.f.e said...

chegu princess - ahah yg tu mmg ada sayu sikit :|

yoshz - kalau dah besar jadi budakyangbijak, aku kena selalu google utk cari his blog lah :))

.farah. said...

mahu anak macam tu jugeeee... :)

l.i.f.e said...

farah - hahaha..gud luck!

apek terror said...

anak lu bijak...tp lu yg mkin slow sedar x? chipmunk pun x tau....

pecite??

gua dulu sekolah pondok...hehe..

kalau x nak besar anta anak lu g bonzai la amacam?

l.i.f.e said...

apek - alahhhh...i know about the chipmunk tu. tapi tak ingat apa benda lagu yang dia nyanyi...iskss
hahaha...hutak! hantar pi bonzai. meh sini wa bonzaikan lu dulu :-w