Saturday, September 27, 2008

tentang aidilfitri dan persiapannya

raya dah nak dekat. tanya aku tentang persiapan? jawapnya, belum ada apa2. nak beli baju kurung?, baju yg ada pun tak terhabis pakai. buat kuih?, ahhh ambik dekat adik saja nanti. kemas rumah?, hhmmm itu boleh buat dalam sehari dua ni. rumah sarang merpati bukan besar sangat pun. hiasan rumah?, owhh tidak. aku tidak suka benda2 yg mengumpul habuk.

yang tinggal dan penting, persiapan untuk anak2 sahaja. tiap2 tahun mahu baju melayu baru, songkok baru, sandal baru, kasut baru dan macam2 lagi lah.

makanya walaupun diketahui aku akan jatuh sakit selepas pergi ke Jalan TAR itu, aku pergi juga. hanya disitu yang ada baju melayu siap yg cantik jahitannya. parking pun satu hal juga. dah jalan dalam kesesakan yang ada pelbagai bau tu, aku dah loya tekak. peluh dah terbit di dahi, hidung, tangan dan tengkuk. ahhh, the sign dah datang. tapi apa barang pun tak cari lagi ni. badan pun dah menggigil-gigil.

pergi kedai baju melayu. nasib baik ada kerusi boleh duduk sementara carik baju melayu budak2 ni. lepas beli baju melayu, songkok dgn butang baju aku macam dah tak tahan. diajak lagi cari benda2 lain, memang dah tak larat.

aku ajak balik saja. masuk kereta dan flat terus. mahu pitam. muntah.

aku memang elergik betul dengan tempat itu. tiap2 tahun pun macam gitu. sesak+bau+himpit+stuffy = buat aku sakit.

nasib lah raya sekali saja dalam setahun.

20 comments:

Anonymous said...

semalam aku ke chow kit.
ya allah.
taubat tak mau ke situ atau tempat seumpamanya.

Don Balon said...

errrkk L.i.f.e,
koi pun samer.!!
koi memang tak suka jalan TAR dn koi tak pernah membeli satu barang pun di sana..
ehh..
pernah sekali masa nak kawin.. bakal istri pegi beli sutera dubai yang tengah glemer zaman tu..
Koi memang benci all-out jalan TAR.
akhirnya jumpa juga orang yang alergik dgn tempat tu..harhar

ehh..aok tak balik kampueng ke life?

yoshz said...

Hahaha. Kat situ bau mmg macam gam. Aku pernah tengok org muntah2 kat situ. Tak payah tanya banyak. Mmg dah tau apesal...

l.i.f.e said...

shahril - owhhh last aku pegi chowkit taun 88, taubat nasuha tak mahu pergi lagi. berjaya hingga sekarang

don - isks..mmg elergik...tak tau ngapa lah...aku siap mintak tokey kedai baju melayu tu pindah tempat lain...pakcik tu gelak saja.

balik kg malam nanti atau esok. sekarang tgh kemas rumah sikit2

yoshz - haihhh...jgn gelakkan org tau. harap2 mimi kamu tak begitu nanti

Aku said...

Shila,

Me 4 tahun bergelumang ngan kawasan tu masa kerja kat area Pertama Complex dulu. Dah lali dah. hhehehe

Adexx Boxx said...

sama la saya...tak suka SHOPPING..selalu kedai yg mula2 sekali jumpa, beli bayaq duit..blah balik!! nak menyesal pun tak sempat sebab tak p tgk kedai2 lain...tapi ini perangai tak elok kata mak..mak kata kita kena belek tiap2 kedai dengan tokey kedai, salegirl dan pelanggan kat kedai tue sekurang2nya sejam satu kedai..kemudian dah abis melawat semua kedai berkenalan ngn tokey kedai, mengorat salegirl kat kedai tue..kita duduk sebentar untuk pilih kedai paling layak kita beli barang dia then terus tuju kat kedai tue...belek lagi lebih kurang sejam klu puas hati baru balik....ARRRGGGGHHHH sebab tue saya paling benci shopping ngn MAK...

Kikuri-hime said...

Been there, done that... semalam went shopping... sumpah aku serik! I hate being in an uber-crowded place!

k.e.r.i. said...

nasib setahun sekali..
kalo sebulan sekali, haru ~~

l.i.f.e said...

nim - haihhh..i tiap2 tahun pegi pun tak hilang2 gak 'perasaan' pelik tu

pkp - hahaha mak kamu mcm mak sis. dia siap cakap akak pemurah sebab beli kat kedai yg mula2 sekali dan tak tawar harga

chegu princess - hehehe...gud luck utk tahun2 seterusnya

keri - kalau sebulan sekali, pakai baju yg sama saja sudah

fadzil hafiz said...

2 kali la sethn....raya aji??hehe...

alif-mikail said...

jalan TAR?.. sorry itu bukan tempat koi.. sbb apa? sbb koi duduk kuantan hahahaha.. takde masa koi nak bersesak berjelaga di situ.. heh!

(Masjid india lagi ok.. baru ada thrill)

Sweety Cutielady said...

terlalu pack sgt ke tempat tu? Isshhh sbb tu aku shopping sblum Ramadhan..org nak ckp aku kiasu biarkan je lah.. janji aku tak payah nak tahan bau-bauan yg menusuk hidung..hehehehee

Unknown said...

hehhehe
itulah semangat raya yang masih tak hilang agi,,,,

kalo org kata..raya tahu nih kurang sikit

kita bungkus mereka ramai-ramai dalam lori bawang..
lepaskan mereka di TAR...

l.i.f.e said...

padel - alahhh raya haji tak yah beli baju baru

alif - abis kat kuantan shopping kat teruntum aje lah ye?

ct - yeap it is. i mmg tak boleh tahan...haihhhh

ibrahim - lori bawang? amboiiiiiii...kreatif sungguh otak u eh :))

Unknown said...

hehehe
ada masa singgahsinggahlaa blog saye eih....

ijan said...

kalo raya tu sebulan skali bole kojol dibuatnye. hihi...

selamat hari raya...

tasekM said...

psstt... aku teringatkan restoran insaf la.. he he...

KARKADEWA said...

family is no 1 x kire ape saje rintangan yg harus dilalui...
kan..??kan..??
selamat hari raye..!!!

apek terror said...

gua risau kene raba kat jln TAR tu..

apek terror said...

hek eleh...