Monday, September 15, 2008

terlalu banyak perkataan KUIH BAKAR dan PAK LANG boleh menyebabkan kolam air mata aku tumpah

kamu tahu apa itu kuih bakar tak? bulat ada mcm kelopak bunga. selalunya berwarna hijau. traditionally, kuih ini dibuat dengan membakar acuan di bahagian bawah sahaja. iskss, susah lah nak explain. kuih ini adalah kuih kegemaran arwah adik (refer entry ini).

satu hari kedua-dua mat hensem bawak balik kuih ini dari pasar ramadhan. bila dikeluarkan dari plastik aku sudah seperti mahu menangis. kemudian, mereka berdua tidak sabar2 bergilir2 bersuara mahu bercerita tentang kuih itu.

abg - mummy, abang beli kuih bakar yang pak lang suka ni
*aku diam*

adik - tak lah, yish yang nampak kuih bakar yang pak lang suka ni dulu
*aku diam*

abg - tapi abang yang suruh daddy beli kuih bakar yang pak lang suka ni
*aku diam*

adik - yish tengok kuih bakar yang pak lang suka ni yish teringat kat pak lang lah mummy
*aku diam lagi*

abg - ahah la mummy, abang pun. dulu kalau beli kuih ni mesti pak lang yang ambik dulu kan?
*aku masih diam*

aku memotong kuih itu mengikut kelopak yang ada.

adik - mmyy, dulu kalau opah dah potong kuih ni, yish dengan abang mesti ambik cepat2 makan. kalau tak nanti pak lang makan habis (kemudian dia gelak)
*aku senyum*

abg - ahah mummy, kalau tak nanti pak lang tinggalkan dua je, satu abg punya, satu adik punya
*aku senyum*

sudah siap semua, aku pergi masuk bilik dan menung. mereka berdua mengikut.

abg - mummy sedih eh pak lang dah tak de?
*aku angguk*

adik - mummy ingat pak lang eh?
*aku angguk lagi*

serentak mereka menjawab - abg pun, yish pun

aku semacam mahu meraung.

tahun ini tahun pertama aku beraya dengan kekurangan seorang adik. entah macam mana lah rasanya nanti.

17 comments:

Rahimin Idris said...

sedih gak masa mula2 raya tanpa ayah dulu.

seminggu lepas ayah meninggal aku kerja ke lipis. seminggu baru balik. sampai2 rumah aku tanya mak, ayah pergi mana. aku lupa ayah aku dah takde masa tu. mak terkejut tapi diam.

tapi lama2 nt ok la kan. akhirnya nanti semuanya pun tak ada juga. tak perlu bersedih sangat di hari raya. sikit2 je takpe. hari raya kan hari kebesaran kita sebagai muslim.

WorkingMama said...

sabar ye kak..
doakan dia di tempat org2 yang beriman..

apek terror said...

uish.....nti gua kirim fatihah sepam..

Rembo said...

alamak. jiwa sensitif gua tersentuh.
ada air di genangan.

sabar. kuat yeh!

Kikuri-hime said...

Sabar ye... jgn sedey2 taw. Kita sedekahkan arwah Al-Fatihah bebanyak, kay. Take care and smile...

l.i.f.e said...

min - yeap, tapi masih terasa lagi lah kalau disebut2. ni first time tak cukup adik2. tu yg terasa. neway, thanx

farah - yeap. thanx

apek - terima kasih

rambo - thanx. masih teringat bila disebut

chegu princess - Amin. Thanx

Adexx Boxx said...

ya ALLAH, hanya DIA yang tahu pedih dalam rindu dendam hati kita...kadang2 rasa teringat itu sayup2 dalam hati...

semoga ALLAH tempatkan dia bersama2 org2 yang beriman...time2 macam nie serasa mahu baca seluruh al-Quran agar pahala itu di jadikan hadiah hari raya buat dia yg jauh di sana....

Princess Fiona said...

Baru dpt berita FIL kawan passed away dis morning. Al-fatihah buat smua umat2 Islam yg dh meninggalkan kita, moga mereka aman di sana.....

B strong yeah..

Princess Fiona said...

Baru dpt berita FIL kawan passed away dis morning. Al-fatihah buat smua umat2 Islam yg dh meninggalkan kita, moga mereka aman di sana.....

B strong yeah..

l.i.f.e said...

pkp - ahah kan. rindu tu memang ada sedikit sebanyak. Amin

fiona - hai..suka fiona dalam shrek. cumil...owhhh, takziah. semoga rohnya dicucuri rahmat, pergi di bulan yang mulia ni.

Denanz ... said...

sabar bayak2. al-fatihah utk arwah.

Denanz ... said...

sabar banyak2. al-fatihah utk arwah.

Sweety Cutielady said...

yg pergi biarkan pergi.. redha akan pemergiannya... sejambak Alfatiha buat arwah.

fadzil hafiz said...

bawak2 la bersabar yek!!!sudah qadak dan qadar bukan??tabahkan hati....

Princess Fiona said...

Saya link kan blog kamu yer... tikiu!

l.i.f.e said...

bro nan - tqvm. amin

ct - yeap, tq. amin

padel - tau. tq

fiona - yeap.tq.nanti sy link kamu juga

tasekM said...

sedihnya... :(